Sjangeroversikt

Nye spill utvikles hele tiden, og nye sjangre dukker opp underveis. Denne oversikten gir deg en enkel beskrivelse av dagens mest populære onlinesjangre.

Skriv ut Del Publisert 09 okt. 2012 - Oppdatert 16 okt. 2012

Online rollespill (MMORPG).

Massive Multi-player Online Role Playing Games, forkortet MMORPG, har blitt en populær og viktig sjanger de senere årene. Mens man i offline-spill står fritt til å pause, avbryte og fortsette i eget tempo, kjennetegnes typiske online rollespill ved at man deltar i en digital verden som lever sitt eget liv og aldri når en endelig slutt.

I disse spillene er en og samme verden befolket av alt fra hundre til flere tusen spillere som samarbeider, kriger og snakker sammen på tvers av landegrenser. Spillet går ut på å utvikle en personlig spillfigur ved å få tak i best mulig utstyr, noe som både krever dyktighet og gode samarbeidsevner. Det er fullt mulig å spille alene eller i mindre grupper, men for å beseire de mest utfordrende fiendene kreves deltagelse i tidskrevende gruppeaktiviteter. Eksempler: World of Warcraft, Star Wars: The Old Republic, The Elder Scrolls Online.

World of Warcraft. (Foto: Blizzard Entertainment)
World of Warcraft. (Foto: Blizzard Entertainment)

Førstepersons skytespill (FPS)

Spilleren får rollen som soldat i ulike krigssituasjoner. Man spiller kortere kamper med opp til 60 andre spillere på kart med fastsatte tidsbegrensninger. Målet er å beseire fiender og fullføre oppdrag som å ta over militærbaser eller redde gisler. Spillene har høye krav til koordinasjons- og reaksjonsevner, og fokuserer i likhet med online strategispill på konkuranse. Eksempler: Call of Duty, Battlefield, Counter-Strike.

Call of Duty: Modern Warfare 3. (Foto: Activision)
Call of Duty: Modern Warfare 3. (Foto: Activision)

Online strategispill (RTS/MOBA)

Disse spillene kjennetegnes ved at man styrer en eller flere figurer i et fugleperspektiv. Spillene vektlegger raske strategiske avgjørelser. Man spiller kortere kamper med to til ti andre spillere og hver kamp varer omtrent en halvtime. Spillene er svært konkurransepregede og har et stort fokus på spillerens plassering på topplister. Sjangeren er også svært populær innenfor det profesjonelle turneringsmiljøet (E-sport), og har høye krav til hurtighet, koordinasjon og taktiske evner. Eksempler: League of Legends (LOL), DOTA 2, Starcraft 2.

League of Legends (LOL). (Foto: Riot Games).
League of Legends (LOL). (Foto: Riot Games)

Sosiale nettverksspill (Facebook- og mobilspill)

Dette er sosiale nettverk hvor spilleren er representert i form av en figur og kan delta i en rekke spillaktiviteter. Spillene er gratis, men for å utvikle seg raskere eller få tilgang på bestemte gjenstander må man betale mindre summer, også kjent som "Free to Play". Eksempler: Habbo, GoSupermodel og MoveiStarPlanet.  

Habbo. (Foto: Sulake)
Habbo, tidligere kjent som Habbo Hotel. (Foto: Sulake)

Klassisk sjangerinndeling

Det er vanskelig å gi et enkelt overblikk over alle spillsjangre som finnes, men det finnes fire klassiske hovedsjangre som gjelder for mange spill: Actionspill, strategispill, adventurespill og simuleringsspill. Disse sjangrene blander seg ofte med hverandre.

Actionspill
I actionspill styrer man ofte en figur som skal komme seg gjennom et brett ved å beseire fiender og komme seg forbi hindringer. Tempoet er ofte høyt med dramatisk lyd, men kameraperspektiv varierer fra spill til spill. Det kreves hurtighet og god øye/håndkoordinasjon, samt taktiske evner.

Eventyrspill
Eventyrspill legger hovedvekten på historien og tempoet er ofte lavere enn i actionspill. Målet er normalt at man skal samle gjenstander og løse koder og mysterier for å komme videre i spillet. Her benyttes evner til logisk problemløsning for å gjennomføre spillet.

Rollespill
I rollespill utspiller historiene seg ofte i en verden hentet fra science fiction og fantasy-sjangrene. Målet er at rollefiguren skal utvikle evner, kunnskaper og styrke gjennom løsning av ulike typer oppgaver. Sjangeren kalles ofte RPG, dvs. Role Playing Games.

Strategispill
I strategispill er det lagt vekt på at spilleren skal bruke taktikk og strategi for å løse oppgaver eller utkonkurrere fiender. Det kan for eksempel dreie seg om å bygge opp en sivilisasjon eller føre en hær i kamp mot en annen. Typisk for denne sjangeren er at den inneholder elementer av både handel, ressursforvaltning og krigføring. Det handler i stor grad om å oppnå styrke og makt. Strategispill inneholder også elementer av simulering, rollespill, sport og action.

Simulatorspill
Denne sjangeren inneholder ulike typer simulering av den konkrete virkelighet. Som oftest gjelder dette kjørespill og sportsspill. Simuleringen kan være mer eller mindre realistisk. Det kreves hurtighet og god øye/hånd- koordinasjon samt taktiske evner.

Hjernetrim (Puzzlers)
Denne typen spill handler mest om å løse oppgaver: «puzzles». Dette kan være alt fra matematiske oppgaver til tidsbegrensede øvelser i logikk og assosiasjon. Det fortelles i liten grad historier i disse spillene.

Kort- og brettspill
Denne spillsjangeren simulerer de kjente og klassiske kort- og brettspillene. Man spiller mot PC-en eller mot en annen spiller online eller på samme PC.

Plattformspill
Denne tradisjonsrike sjangeren kjenner vi først og fremst gjennom den ikoniske Super Mario-serien. Hovedtemaet i denne sjangeren er å løse oppgaver, noe som i en stor grad gjøres ved å komme seg gjennom de ulike brettene uten å falle ned i hull eller å bli truffet av fiender.

Barnespill
Det finnes spill rettet mot barn i alle sjangre. Begrepet «barnespill» brukes ofte spesifikt om enkle spill rettet mot aldersgruppene mellom to og seks år og mellom seks og tolv år. Pedagogiske oppgaver, såkalt Lek og lær, er hovedelement i mange av disse spillene.’

Lek og lær-spill (Edutainment)
Lek og lær-spill er rene undervisningsspill som henvender seg til både barn, unge og voksne. Spillene kombinerer faglig innhold med spillelementer og tar for seg alt fra tall og bokstaver til geografi og historie.

«Serious games»/pedagogiske spill
Det finnes ikke noen enkel definisjon på ”serious game”, men det er en sjanger som omfatter ulike typer spill der hovedhensikten ikke er å underholde, men å lære gjennom interaktiv simulering. «Serious games» kan tilhøre alle mulige sjangre, og er i en større grad interaktive case-studier, enn spill. Vi har de siste årene sett at det har blitt utviklet flere pedagogiske spill som retter seg primært mot skoleverket.